Diana Blok portrait Sonia Herman Dolz2017 (002)

 

In navolging van het Qtopia Queer Arts Festival richt Kunstmagazijn de Stadsschouwburg Nijmegen in met de expositie ‘Adventures in cross-casting/Theatrale dromen’. Deze fotoserie is in opdracht van het Theater Instituut Nederland gemaakt door visueel kunstenaar en fotografe Diana Blok. Cross-casting is het theatervakjargon voor mannen die vrouwenrollen spelen en vice versa. Te zien van 6 november t/m 1 december in Stadsschouwburg Nijmegen.

Adventures in cross-casting

Expositie: Adventures in cross-casting van Diana Blok

Locatie: Stadsschouwburg Nijmegen

06/11/18 – 01/12/18

Diana Blok

Voor de serie Adventures in cross-casting heeft fotograaf Diana Blok personen uit de theaterwereld gevraagd een rol aan te nemen van iemand van het andere geslacht. De foto’s en stills van het proces van crossdressing tonen uiteenlopende karakters en personages. Sommigen kiezen voor klassieke theaterpersonages als Hamlet of Moeder Courage, terwijl anderen van de gelegenheid gebruik maken een meer volledige versie van zichzelf te presenteren.

De serie van Blok toont de kijker dat spel en theater niet bestaat uit louter doen alsof. Het is een vrije ruimte, in dit geval in de vorm van een casting, waarin personen uit de theaterwereld worden uitgedaagd hun verscholen of subtielere eigenschappen op de voorgrond te plaatsen.

Het portret van Sjoerd Didden toont een naakte vader die zijn kind laat slapen tegen zijn borst. In deze foto ontstaat de suggestie dat Didden zijn kind zoogt. Hij draagt kunstmatige borsten, maar verder geen grime, pruik of kleding. De beschouwer zal hem direct als een man herkennen. De rol die Didden aanneemt, herinnert echter aan klassieke vrouwelijke iconen, zoals de Madonna met kind.

De keuze voor de rollen geeft inzicht in het gevoelsleven van de gefotografeerden, terwijl ze zich tegelijkertijd verschuilen achter de grime en kleding van de karakers die ze gaan spelen. Deze dubbelzinnige benadering van de geportretteerden is steeds aanwezig: de figuren gebruiken het verkleden en transformeren van zichzelf om zo juist iets dichter bij hun kern te komen.

De Franse filosoof Roland Barthes was bijzonder geïnteresseerd in de relatie tussen fotografie en theater. In klassiek theater, verklaart Barthes, droegen acteurs maskers om zich te distantiëren van hun gemeenschap en zo een andere rol aan te kunnen nemen. Hetzelfde gebeurt wellicht wanneer je iemand fotografeert: je neemt een rol of pose aan en deze valt dan niet helemaal meer samen met de echte persoon.

In Bloks werk zie je echter dat de geportretteerden niet alleen een rol of pose aannemen. Op de foto’s zie je een tijdelijke identiteit, die al vervlogen is op het moment dat de afbeeldingen worden afgedrukt. De stills zijn intiem en expressief, de figuren kijken veelal recht in de camera en hoewel de poses soms duidelijk refereren naar het oorspronkelijke personage, schemert de persoonlijkheid van de figuranten door de personages die zij spelen heen.